Jumat, 18 Maret 2011

MONYET KATANDASA

MONYET KATANDASA
Ku : Kangobring
Pekanbaru, 18 Maret 2011

Lutung ngabelaan hirup-hurip incu jaga, monyet ngabelaan harga diri, manehna bisa keneh sabar disebut bagong, disebut buaya, disebut oray, tapi ari disebut jelema mah teu suka tujuh turunan. Hatena kasinggeung dipapandekeun jeung mahluk nu ngaruksak alam dunyana. Manehna katut bangsana geus ngalaman nyeri peurih, pait-peuheur, jeung lara balangsakna hirup, akibat pagawean manusa.

Kabanyang aya moyet ngais anakna dina hiji tangkal bari jeung nunjukeun rupa nalangsa kusabab eta monyet ukur nyesa manehna jeung anakna wungkul, ari nu sanesa perlaya alatan kaduruk ku kasarakahan manusa nu ngababad leuweung keur nganteur napsu dunyana.

Ku gimirna hate, eta moyet ngarawu anakna diais dikeukeupan siga nu teu daek ngaleupaskeun, ku deudeuh ku nyaah ka anak anu bakal neruskeun kahirupan bangsa monyet ka hareupnakeun..koceaakk eta monyet ngajerit maratan langit ngoceak maratan jagat, ngaluarkeun sora sakuat tanaga, nepi sorana kamandangan nga gejahkeun sato sejen anu sarua nasib hirup jeung manehna. Ku kagetna eta sato, aya nu milu ngoceak, aya nu nga gajleng laluncatan neangan pisalindungeun dina rungkun anu masih aya sesa kaduruk. Jeritan monyet pinuh ka ambek pinuh prustasi kaputusasaan(Ambek nyedek tanaga midek) ku sabab teu bisa ngalawan kana kaayaan anu ngarohala kahirupan manehna. beuki lila sawara jejeritanna beuki peura..nu kadenge ngan ukur guguikan siga jalma nu keur humarurung..wajar da manehna ca kaeusian dahareun boh inuman. Sapoe sa peuting manehna nagkod dina tangkal eta, rek turun da teu wasa sabab dihandap marakbak seuneu nu ngahentab ngaduruk sakur nu aya.

Sanggeus seuneu parem, nu aya haseup ngebul carengcang unclak eclok meakeun tunggul nu badag..hawana geus rada tiis, eta monyet bari ngais anakna turun lalaunan tina tangka nu gorowong saparo ka hakan api. Cingkud..cingkud..leumpang monyet rada rarampeolan, sihoreng suku kencana raheut keulat api tadi peuting…

Manehna leumpang maksakeun kusabab inget ka anakna nu kudu diparaban..terekel kana tunggul nu geus tiis..luak lieuk bari narawang neangan naon ku hanteu nu sakiraning bisa di dahar..lebeng teu manggihkeun nu aya ngan ukur bodasna lebu jeung hideungna areng… ganjleng manehna turun deui, terus leumpang bari milih jalan ngilaran bontot nu masih aya..

Monyet leumpang rarampeolan ka beulah kaler, teu lieuk teu nyora, khusu nu diburu jetre nu di jugjug nyaeta walungan tempat biassa maranehna mandi haleurey jeung balad baladna. Ngaharep aya bahan keur gaelun anakna.. manehna geus teu kapentingan dirina, teu mikir awak nu ruksak, teu dirasa nyeri na diri, rasa eta eleh kabeh ku sumanget alatan hayang nyalametkeun katurunan monyet jaga geto..

Lila kuring nenjo eta monyet, jajarigjeugan bari ngais anankna, nepi ka teu katingali deui jirimna. Kuring ambeukan jero, ngarumasakaeun duka kumaha nasib manehna. Teu karasa kuring ngalamun, kageuingkeun ku sora klaskon mobil nu rek liwat.. sihoreng kuring parkir mobil teh rada ka tengah jalan ngahalangan mobil batur

Terjemahan bebas

MONYET TERANIAYA
Oleh : Kang Obring

Lutung membela hidup anak cucunya, monyet membela hargadirinya, mereka bisa sabar kalau diumpat dengan kata kata bagong, buaya, ular, tapi kalau disebut manusia dia tidak suka, tidak rela sampe anak cucu tujuh turunan. Perasaanya tersinggung disamakan dengan manusia mahluk yang suka merusak alam dunianya. Para monyet dan sebangsanya sudah mengalami pedihnya, susahnya, sengsaranya, akibat ulah manusia.
Terbayang ada sekeor induk monyet yang sedang menggendong anaknya pada ketinggian pohon, dengan wajah memelas penuh kesedihan, sebab hanya diri dan anaknya yang tersisa, sementara yang lainnya mati terpanggang oleh api keserakahan manusia yang menghancurkan hutan karena keserakahan napsu duniawinya.

Karena Rasa khawatir yang berlebih, induk monyet menggendong dan memeluk dengan erat seolah tak mau melepaskannya saking sayang, saking cinta sama anaknya yang akan meneruskan kehidupan bangsa monyet selanjutnya. Jeriiiiittttt…. Induk monyet menjerit sekuat tenaga, dengan suara melengking sampai menggema ke segala penjuru mengagetkan hewan-hewan lainnya yang senasib dengan dirinya. Saking kagetnya hewan hewan lain ada yang ikut menjerit meriuhkan suasana dan berloncatan ke segala arah mencari perlindungan pada rumpun-rumpun pepohonan yang masih tersisa. Jeritan monyet penuh amarah dan juga prutasi (napsu besar tenaga tak cukup) sebab tidak bisa melawan keangkara murkaan manusia yang sudah meluluhlantakan penghidupan dan kehidupannya.

Semakin lama suara jeritannya berubah menjadi lirih seperti manusia yang sedang merintih,, wajar saja dia terbelit rasa lapar yang sangat karena tidak makan dan tidak minum. Sehari semalam dia terdiam terpaku di satu pohon tak berani turun karena api yang menyala membakar semua yg ada diatas hamparan hutan kekuasaannya.
Setelah api padam dan yang tersisa hanya kepulan asap seporadis yang keluar dari tunggul kayu besar yang terbakar, hawanya mulai mendingin, sang monyet turun perlahan sambil menggendong erat anaknya dari pohon yang separo batang bawahnya gerowong karena terbakar api. Dengan tertaih tatih sang monyet berjalan menyusuri lahan bekas terbakar. Jalannya bagai orang mabok, rupanya kaki kirinya luka parah terkena jilatan api semalam. Dia berjalan memaksakan diri sebab teringat akan kewajibannya memberi makan sang anak. Rencananya tentu saja akan mengais rejeki di sisa sisa kebakaran. Dia naik ke satu tunggul, melihat ke kanan dan ke kiri, memutar pandangannya ke segala penjuru berharap menemukan makanan untuk sang anak. Namun yang terlihat haya abu putih dan hitamnya arang. Dengan rasa pilu dia turun lagi dari tunggul kayu, sambil terus malanjutkan lagi perjalannya menuju arah utara.

Tanpa menoleh ke kanan dan ke kiri, dia menegakan pandangan penuh ke depan menuju suatu tempat. Yang dituju sebuah sungai tempat dimana mereka biasa mandi, bersenda gurau dengan kawan-kawan monyet lainya yang saat ini sudah tiada. Dia berharap ada makanan dan kehidupan di sana. Walau dengan jalan yang terseok seok, dia tidak putus asa, dia tidak memikirkan rasa sakit yang dialaminya, semua itu terkalahkan oleh harapan besar akan keselamatan hidup anaknya, demi kelangsungan hidup bangsa monyet ke depan.

Lama kumemandangi dan kuperhatikan monyet itu, jalannya gontai tapi pandangan tetap ke depan dengah penuh keyakinan, sampe akhirnya sang monyet tak tampak lagi dari pandanganku. Saya menghela napas panjang dan dalam, terpikirkan dan membayangkan entah seperti apa nasib dia selanjutnya . Tak terasa saya melamun, terbangunkan oleh suara klakson mobil orang yang mau lewat. Rupanya lama sy berhenti parkir dengan posisi mobil agak ke tengah jalan…